Globalna sprzedaż Toyoty Yaris przekroczyła 10 mln egzemplarzy
Yaris na rynku jest dostępny od 25 lat. Jest to jeden z kluczowych globalnych modeli Toyoty, a od kilku lat również najpopularniejszy miejski samochód na świecie. W 2020 roku do rodziny Yarisa dołączył cieszący się ogromnym uznaniem sportowy model GR Yaris, a rok później – miejski crossover Yaris Cross.
Model ten ma na swoim koncie wiele nagród. W 2000 roku Yaris 1. generacji zdobył europejski tytuł Car of the Year, a także wygrał w konkursie Japanese Car of the Year (pod nazwą Toyota Vitz). Kolejne generacje również były nominowane do tytułu Car of the Year. Po raz drugi model ten został wyróżniony w 2021 roku – Europejskim Samochodem Roku został Yaris 4. generacji.
Produkcja Yarisa rozpoczęła się w styczniu 1999 roku w japońskiej fabryce Takaoka w prefekturze Aichi. Obecnie model jest montowany w 10 krajach: Japonii, Francji, Czechach, Brazylii, Chinach, Tajwanie, Indonezji, Malezji, Pakistanie i Tajlandii.
Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) produkuje Yarisa od 2001 roku, a Yarisa Cross – od 2021 roku. W tym samym roku produkcję Yarisa rozpoczęła również Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) w Kolinie, aby zaspokoić rosnący popyt na ten model w Europie. Łączna produkcja samochodów z rodziny Yarisa w Europie osiągnęła do końca 2022 roku ponad 4,6 mln egzemplarzy.
Kluczowe komponenty modelu, takie jak silniki benzynowe, silniki elektryczne i hybrydowe przekładnie, produkowane są w Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), która zaopatruje zarówno TMMF, jak i TMMCZ.
Od chwili debiutu całkowita globalna sprzedaż Yarisa przekroczyła już 10 mln egzemplarzy. Tym samym dołączył on do takich modeli, jak Corolla, Camry, RAV4, Hilux i Land Cruiser, które również sprzedały się w ośmiocyfrowych nakładach. 10-milionowy Yaris zjechał z linii produkcyjnych w fabryce TMMF 30 marca i został dostarczony do nowego właściciela mieszkającego w okolicach Paryża. Była to wersja GR SPORT w kolorze Dynamic Grey.
Od 1999 roku do końca lutego 2023 roku w Europie sprzedano 5 155 506 egzemplarzy miejskiej Toyoty. W 2022 roku Yaris i spokrewnione z nim modele odpowiadały za ponad 1/3 całkowitej sprzedaży marki w Europie. Yaris hatchback trafił do klientów w liczbie 185 781 aut, Yaris Cross – 156 086 samochodów, a GR Yaris – 5392, co stanowi 8% całego segmentu.
„Piccolo Genio”, czyli pierwszy model Yarisa
Pod koniec lat 90. XX wieku Toyota rozpoczęła prace nad nowym samochodem miejskim, który miał zastąpić model Starlet. Auto miało wyróżniać się nowoczesnym designem i otrzymać najnowsze technologie, wprowadzające do segmentu B zupełnie nowe standardy. W niewielkim nadwoziu inżynierowie wygospodarowali przestronne wnętrze. Stworzyli zupełnie nowy sposób projektowania – tzw. „big-small design”.
Po raz pierwszy koncepcyjny model Toyota Funtime – jeden z kilku z linii Fun – został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 1997 roku. Koncept powstał w studiu Toyota European Office of Creation (EPOC) w Brukseli, które w 2000 roku zostało przeniesione do Nicei i otrzymało nazwę Toyota European Design Development (ED2).
Rok później seryjny model Toyoty Yaris zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Nadwozie zostało zaprojektowane przez EPOC, a projekt wnętrza powstał we współpracy specjalistów Toyoty z Europy i Japonii.
Stylowy Yaris 1. generacji został stworzony zgodnie z europejskimi trendami. Charakteryzował się stosunkowo wysokim, przestronnym nadwoziem o lekko zaokrąglonych kształtach i wymiarach dostosowanych do potrzeb mieszkańców europejskich miast. Uwagę zwracało wygodne i praktyczne wnętrze, a także zaawansowane technologie, zwłaszcza te z zakresu bezpieczeństwa. Pierwszy Yaris stał się najbezpieczniejszym samochodem w swoim segmencie według oceny Euro NCAP, wyznaczając trend, który trwa do dziś.
Pierwsza generacja Yarisa była wyposażona w wydajny silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra, który otrzymał przydomek „Mighty Atom”. Generował on imponującą moc 68 KM na poziomie ówczesnych 1,4-litrowych jednostek. W 1999 roku otrzymał główną nagrodę w zorganizowanym po raz pierwszy konkursie International Engine of the Year.
W 2000 roku Yaris – jako pierwszy model marki – zdobył tytuł Samochodu Roku, przyznawany przez jury złożone z europejskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Jury doceniło stylistykę auta, a także wszechstronność kabiny i jej przyjemną atmosferę. 1,0-litrowy silnik Yarisa został doceniony za swoją dynamikę i wydajność, a jury stwierdziło, że jest to najlepszy 1,0-litrowy silnik na rynku.
W maju tego samego roku do oferty został wprowadzony drugi wariant napędu – 1,3-litrowa jednostka VVT-i o mocy 87 KM. Była ona dostępna w wyższych wersjach wyposażenia z pięciodrzwiowym nadwoziem.
Rok 2001 to moment debiutu na europejskim rynku sportowych samochodów T-Sport. Trzydrzwiowy Yaris T-Sport był wyposażony w dynamiczny, 1,5-litrowy silnik VVT-i o mocy 106 KM przy 6000 obr./min. Miał zmodyfikowane podwozie, przystosowane do sportowej jazdy, wzmocnione nadwozie i sportowe wnętrze. Od 0 do 100 km/h w 9,0 s – szybciej niż większość konkurentów z silnikiem 1,6 litra. W zakresie od 60 do 100 km/h rozpędzał się w 8,4 s, szybciej niż jakikolwiek porównywalny konkurent.
Sukces Yarisa T-Sport dał początek całej serii sportowych odmian, które od tamtej pory są włączane do gamy każdej generacji Yarisa.
W 2002 roku Toyota jako pierwszy producent na świecie wyprodukowała silnik wysokoprężny w całości wykonany z aluminium. Nowy motor D-4D o pojemności 1,4 litra dołączył do gamy Yarisa.
Klienci w Europie szybko docenili praktyczność Yarisa, jego modną stylistykę, łatwość w manewrowaniu po mieście czy niezawodność podczas dłuższych wyjazdów. Globalna sprzedaż 1. generacji wyniosła ponad 1,2 mln egzemplarzy. Innowacyjność i przyjazny charakter tego modelu doskonale oddaje hasło użyte w bardzo udanej kampanii reklamowej we Włoszech, w której nowy samochód pieszczotliwie nazwano „Piccolo Genio”, czyli „mały geniusz”.
Globalny samochód o wielu nazwach
Na świecie miejski model Toyoty znany był pod różnymi nazwami. Najbardziej rozpowszechniona – Yaris – pochodzi od słowa „Cháris”, które w liczbie mnogiej „Chárites” oznacza greckie boginie uroku, piękna, natury i kreatywności.
W rynku japońskim model ten od debiutu w 1999 roku aż do premiery obecnej generacji sprzedawany był pod nazwą Vitz. Inne nazwy to Toyota Platz, Echo, Belta, Vios i Scion iA. Na niektórych rynkach można było go kupić również jako Daihatsu Charade lub Mazda 2.
Wspomniany wyżej łączny wynik 10 mln sprzedanych egzemplarzy dotyczy tylko samochodów dostępnych na rynku pod nazwą Yaris, Vitz, Yaris Cross i GR Yaris.
Yaris 2. generacji – bezpieczny miejski samochód
2. generacja Toyoty Yaris debiutowała w Europie w 2005 roku. Była nieco większa od poprzedniej. Zaprojektowane na nowo nadwozie dopracowano pod kątem aerodynamiki, uzyskując współczynnik oporu powietrza Cx 0,30. Auto zyskało bardziej przestronne i komfortowe wnętrze oraz zaawansowane technologie poprawiające bezpieczeństwo i właściwości jezdne.
Płaska podłoga z tyłu zwiększała komfort podróży. Kanapa została podzielona w proporcji 60:40, a obie części można było przesuwać i odchylać, aby zapewnić pasażerom z tyłu nawet 880 mm miejsca na nogi.
Bagażnik o pojemności 737 l (największej w klasie) zyskał system Easy Flat, który tworzył płaską podłogę po szybkim i łatwym złożeniu tylnych siedzeń. Zadbano najdrobniejsze szczegóły, takie jak precyzyjne dostrojenie dźwięku zamykanych drzwi czy wygospodarowanie w desce rozdzielczej schowka o pojemności 18,2 l.
W trosce o bezpieczeństwo pasażerów samochód został tak skonstruowany, by w razie kolizji kabina pozostała nienaruszona. We wnętrzu zainstalowano nawet do 9 poduszek powietrznych, w tym kolanową poduszkę kierowcy. W testach zderzeniowych Euro NCAP nowy model zdobył pięć gwiazdek, poprawiając czterogwiazdkowy wynik poprzednika.
Yaris 2. generacji był oferowany w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Do wyboru były 3 silniki:
- nowa 1,0-litrowa jednostka benzynowa VVT-i o mocy 69 KM i momencie obrotowym 93 Nm, oszczędna i dynamiczna, zachowująca jednocześnie niewielką wagę,
- udoskonalony 1,3-litrowy silnik VVT-i znany z poprzedniej generacji, bardziej elastyczny i zrywny,
- zmodyfikowany 1,4-litrowy motor D-4D o mocy 90 KM przy 3600 obr./min.
Nowością była też sportowa odmiana tego modelu o nazwie Yaris TS. Nowy sportowy hatchback został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2006 roku. Był wyposażony w silnik 1,8 litra Dual VVT-i o mocy 132 KM, sportowe zawieszenie i sportową stylistykę, w tym tylny spojler i boczne progi. Samochód mógł rozwinąć maksymalną prędkość 194 km/h.
Z roku na rok europejscy kierowcy coraz więcej uwagi zwracali na kwestie związane z ochroną środowiska. Rosło też zainteresowanie mniejszymi, bardziej wydajnymi samochodami. Yaris jako jeden z pierwszych modeli wpisał się w ten trend, łącząc atrakcyjną miejską stylistykę z innowacyjnością. Wprowadzona w 2009 roku technologia Toyota Optimal Drive ograniczyła zużycie paliwa i emisję spalin, utrzymując osiągi auta na tym samym poziomie.
Yaris 3. generacji – debiut hybrydy w segmencie B
W 2012 roku na rynku debiutowała 3. generacja Yarisa i od razu zrewolucjonizowała segment B za sprawą hybrydowego napędu Hybrid Synergy Drive. Został on oparty na benzynowym silniku o pojemności 1,5 litra, który… został przebudowany w 70%. Wprowadzenie go do Yarisa 3. generacji nie wymagało kompromisów w zakresie osiągów, komfortu wnętrza czy przestrzeni ładunkowej. Dzięki najnowocześniejszej technologii recyrkulacji spalin i elektrycznej pompie układu chłodzenia, napęd hybrydowy w Yarisie o mocy 100 KM zapewniał najlepsze w swojej klasie osiągi i najniższe zużycie paliwa oraz możliwość jazdy w bezemisyjnym trybie elektrycznym.
Nadwozie Yarisa 3. generacji zyskało zupełnie nową stylistykę. Stało się jeszcze bardziej aerodynamiczne, osiągając wiodący w klasie współczynnik oporu powietrza Cx 0,287.
W 2017 roku studio ED2 przy współpracy z zespołem inżynierów Toyota Motor Europe (TME) zaprojektowało zaktualizowaną wersję Yarisa 3. generacji. W ramach projektu o wartości 90 mln euro wprowadzono ponad 900 nowych części. Zmieniono stylistykę przodu i tyłu, udoskonalono napęd hybrydowy pod względem wydajności i osiągów, wprowadzono nowe wyposażenie i technologie bezpieczeństwa. Yaris po raz pierwszy otrzymał systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense i ponownie zdobył pięć gwiazdek w testach Euro NCAP.
W tym samym roku Toyota wróciła do Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). W związku z tym wydarzeniem opracowano sportową wersję Yarisa w limitowanej edycji GRMN (GAZOO Racing tuned by the Meister of Nürburgring). Była ona przeznaczona na europejski rynek i została wyprodukowany w europejskiej fabryce w liczbie 400 egzemplarzy. Wszystkie auta zostały kupione w ramach przedsprzedaży, zanim model oficjalnie zadebiutował w salonach.
W 2018 roku oferta Yarisa została rozszerzona o nową wersję wyposażenia – GR SPORT. Została ona inspirowana samochodami TOYOTA GAZOO Racing. Był to pierwszy model w specyfikacji GR SPORT na europejskim rynku. Wersja ta szybko zyskała popularność, a w następnych latach poszerzyła ofertę takich modeli, jak Corolla, Toyota C-HR, RAV4, Yaris kolejnej generacji, a także Yaris Cross i Hilux.
Yaris 4. generacji – najnowsze technologie napędów i bezpieczeństwa
W 2020 roku na rynek wprowadzono 4. generację Yarisa. Auto otrzymało w standardzie zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oraz komplet poduszek powietrznych z nową centralną poduszką między przednimi fotelami. Na całym świecie model ten był już dostępny pod jedną nazwą – Yaris.
4. generacja modelu powstała na bazie platformy TNGA-B. Samochód charakteryzował się nisko położonym środkiem ciężkości, wyjątkowo sztywnym nadwoziem i lepszymi właściwościami jezdnymi. Nadwozie zyskało nowy kształt o bardziej dynamicznej stylistyce. Wrażenia z jazdy poprawiał także niższej ustawiony fotel kierowcy.
Zmodyfikowano też układ hybrydowy. Jego wydajność wzrosła o 22%, a moc o 16%, do wartości 116 KM. Samochód stał się bardziej zrywny, a przyspieszenie od 0 do 100 km zajmuje mu 9,7 s, o 15% mniej niż w poprzedniej generacji.
4. generacja Toyoty Yaris stała się najpopularniejszym modelem Toyoty w Europie. Jego atuty doceniło także jury konkursu Car of the Year, składające się z 59 europejskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Yaris został wybrany Samochodem Roku 2021. Dziennikarze docenili design auta, wiodące w klasie bezpieczeństwo i napęd hybrydowy. Ten ostatni za płynną jazdę, niską emisję spalin i przystępną cenę – napęd ten wybiera ponad 80% nabywców Yarisa w Europie.
W 2022 roku do sprzedaży w Europie trafił nowy Yaris GR SPORT oparty na 4. generacji modelu. Dwukolorowe nadwozie, 18" felgi aluminiowe o polerowanych powierzchniach z czerwonymi zdobieniami nawiązującymi do kolorystyki TOYOTA GAZOO Racing, przedni grill z charakterystycznym motywem „G” – to tylko niektóre elementy charakterystyczne tej wersji.
GR Yaris – rasowe auto sportowe
W 2020 roku na rynku pojawił się GR Yaris – pierwszy samochód sportowy zaprojektowany przez TOYOTA GAZOO Racing. Warto podkreślić, że jest to całkowicie odrębny projekt od Yarisa. Czerpie pełnymi garściami z doświadczeń zdobytych podczas startów Yarisa WRC w rajdowych mistrzostwach świata, w których samochód ten zdobył jeden tytuł mistrza producentów i dwa tytuły mistrza kierowców.
Nowa Toyota GR Yaris została stworzona na bazie unikalnej platformy, łączącej przednią część platformy GA-B Yarisa z tylną platformą GA-C Corolli. Karoserię wykonano z lekkich materiałów, a do budowy dachu wykorzystano nowy polimer z włókna węglowego. Wiele części w konstrukcji auta wykonano w taki sposób, by maksymalnie zmniejszyć jego masę.
Pod maską GR Yarisa kryje się najmocniejszy 3-cylindrowy silnik na świecie, a jednocześnie najmniejszy i najlżejszy turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra. Jednostka o mocy 261 KM i 360 Nm momentu obrotowego rozpędza GR Yarisa od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 s i osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 230 km/h.
Masa własna wynosząca zaledwie 1280 kg zapewnia GR Yarisowi doskonały stosunek masy do mocy – 4,9 kg/KM. Napęd przenoszony jest na wszystkie koła przez stały, sterowany elektronicznie system GR-FOUR.
Model ten został wyprodukowany w liczbie 25 tys. egzemplarzy. Cała edycja została szybko wykupiona przez entuzjastów pragnących doświadczyć najbardziej ekstremalnego seryjnego Yarisa, jakiego kiedykolwiek stworzono.
Widząc tak duże zainteresowanie tym modelem, Toyota włączyła GR Yarisa do swojego programu rozwojowego napędów neutralnych węglowo. W sierpniu 2021 roku w Europie zadebiutował prototypowy GR Yaris H2, wyposażony w napędzany wodorem silnik spalinowy o niemal zerowej emisji spalin. Podczas przejazdów pokazowych podczas Rajdu Ypres w Belgii za kierownicą tego modelu zasiadł prezydent Toyota Motor Corporation Akio Toyoda pilotowany przez legendarnego kierowcę rajdowego Juhę Kankkunena.
Toyota GR Yaris stała się też podstawą dla nowego rajdowego GR Yarisa Rally1. Samochód ten zadebiutował w rajdowych mistrzostwach świata w 2022 roku wraz ze zmianą przepisów. Do tej pory zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team zdobył trzy tytuły mistrza producentów oraz cztery tytuły mistrzów kierowców i pilotów, zwiększając łączny dorobek Toyoty w WRC do sześciu zwycięstw w klasyfikacji producentów.
Yaris Cross – miejskie crossover
W 2021 roku na rynek wprowadzony został Yaris Cross. Nowy miejski model połączył bogate doświadczenie Toyoty w projektowaniu małych samochodów oraz SUV-ów. Pojazd charakteryzuje się wysoką pozycją za kierownicą i przestronnym, praktycznym wnętrzem. Jego kompaktowa sylwetka ułatwia poruszanie się po ciasnych ulicach. Dodać do tego należy podwyższone zawieszenie, większe koła i opony oraz masywną, charakterystyczną dla SUV-ów stylistykę.
Toyota Yaris Cross to najbardziej oszczędny hybrydowy SUV marki. Moc 116 KM jest generowana przez układ 3-cylindrowego silnika TNGA o pojemności 1,5 l oraz silnika elektrycznego. Auto z napędem na przód zużywa od 4,4 l/100 km i emituje od 101 g/km CO2.
Samochód jest dostępny m.in. z inteligentnym układem napędu na wszystkie koła AWD-i. Wykorzystuje on dodatkowy, niezależny silnik elektryczny na tylnej osi, aby zapewnić dodatkową przyczepność i stabilność podczas ruszania i pokonywania zakrętów. W tej konfiguracji auto zużywa od 4,7 l/100 km i generuje od 106 g/km CO2.
Tuż po debiucie Yaris Cross zdobył tytuł Światowego Samochodu Miejskiego Roku 2022 w konkursie World Car Awards. SUV Toyoty został doceniony przez 102-osobowe jury złożone z międzynarodowych dziennikarzy reprezentujących 33 kraje.
Zaprojektowany i produkowany w Europie
Yaris powstał w ramach współpracy japońskich projektantów i inżynierów Toyoty z europejskim zespołem projektowym. Początkowo było to studio EPOC w Brukseli, a później ośrodek ED2, który od 2000 roku mieści się pod Niceą. Studio ED2 wzmocniło znaczenie europejskiego oddziału Toyoty w globalnej sieci projektowej po tym, jak firma nakreśliła ambitne plany wzrostu produkcji i sprzedaży w regionie.
Licząc na duże zainteresowanie Yarisem 1. generacji, Toyota otworzyła nowy, zaawansowany technologicznie zakład produkcyjny Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) w Valenciennes we Francji. Miał on wspomóc fabrykę Takaoka.
Produkcję uruchomiono w styczniu 2001 roku. Początkowe roczne możliwości produkcyjne TMMF sięgały 150 tys. samochodów. Do 2022 roku roczna produkcja wzrosła do 255 584 aut. W tym samym roku Yaris Cross po raz pierwszy stał się liderem francuskiej motoryzacji pod względem liczby wyprodukowanych egzemplarzy, uzyskując poziom 161 508 aut w ciągu roku. Nowy model zastąpił na pozycji lidera Yarisa, który w ciągu ostatnich 10 lat siedmiokrotnie zajmował pierwsze miejsce.
Zakład zatrudnia obecnie 5000 osób. Toyota zainwestowała w niego łącznie 1,5 mld euro. Kwota ta obejmuje m.in. inwestycje kapitałowe w uruchomienie produkcji każdego nowego modelu, a także poprawę wyników firmy w zakresie ochrony środowiska.
Fabryka TMMF została zaprojektowany zgodnie z zasadą „green, clean and lean factory of the 21st Century” (zielona, czysta i wydajna fabryka XXI wieku). Jest o 30% mniejsza w porównaniu z typowym zakładem produkującym samochody, dzięki czemu ograniczono emisję CO2 i zużycie energii. Zaledwie kilka lat po uruchomieniu fabryki część dachu została pokryta panelami fotowoltaicznymi. Dodatkowo na budynku zainstalowano ścianę fotowoltaiczną o powierzchni 400 m². Od 2019 roku obiekt korzysta też z energii elektrycznej pochodzącej w 100% ze źródeł odnawialnych.
Do tych osiągnięć należy dodać niedawną instalację nowej linii lakierniczej w dziale tworzyw sztucznych. Jest to pierwsze rozwiązanie tego typu w fabryce Toyoty, które pozwoli zaoszczędzić 1000 ton CO2 rocznie. TMMF planuje osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku, a całkowicie wyeliminować emisje CO2 do 2040 roku.
„22 lata po otwarciu fabryki Toyoty we Francji świętujemy razem z TMMF sprzedaż 10 mln Yarisów na świecie. To, że 10-milionowy egzemplarz został wyprodukowany właśnie we francuskiej fabryce, jest wyrazem zaufania, jakim się ona cieszy ze strony Toyota Group. TMMF wyprodukowała od 2001 roku ponad 4,5 mln egzemplarzy Yarisa i Yarisa Cross. To dla mnie zaszczyt i wielka przyjemność, że możemy dziś dzielić ten moment z 5000 pracownikami zakładu” – podkreślił Didier Leroy, prezes Toyota Motor Europe.
„Dobrze pamiętam, kiedy Yaris został zaprezentowany po raz pierwszy. Od razu było dla mnie jasne, że ten model na nowo zdefiniuje segment małych samochodów i rzeczywiście stał się Samochodem Roku 2000. Dwie dekady później Yaris czwartej generacji również otrzymał tytuł Samochodu Roku, a ja miałem wielki zaszczyt odebrać to trofeum w imieniu firmy” – dodał Matt Harrison, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
„Yaris jest synonimem rozwoju Toyoty w Europie, stając się naszym najczęściej kupowanym oraz produkowanym w największym nakładzie autem w regionie. Jako zwinny miejski samochód w przystępnej cenie spopularyzował i na nowo zdefiniował pozycję naszej marki w Europie. Teraz rodzina Yarisa liczy trzy modele, razem z dostępnym od września 2021 roku Yarisem Cross oraz GR Yarisem, rasowym samochodem sportowym, który powstał dzięki zwycięstwom Toyoty w WRC. Historia sukcesu Yarisa jeszcze się nie skończyła i nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jaką rolę odegra w przyszłości” – kontynuował Matt Harrison.
„Dzisiaj świętujemy Toyotę Yaris – samochód na wskroś europejski, który został zaprojektowany, opracowany i zbudowany dla Europejczyków i przez Europejczyków. Yaris to już kolejny model Toyoty, którego sprzedaż przekroczyła 10 mln egzemplarzy, co potwierdza zaufanie klientów do jakości naszych samochodów” – zapewnił Marvin Cooke, wiceprezydent, Toyota Motor Europe.
„Będziemy nadal produkować auta o wyjątkowej jakości, trwałości i niezawodności, koncentrując się jednocześnie na redukcji emisji CO2. Zobowiązaliśmy się do osiągnięcia w Europie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2040 roku w całej naszej działalności i do 2030 roku we wszystkich zakładach produkcyjnych. Jestem przekonany, że dzięki zaangażowaniu i wiedzy pracowników europejskiej Toyoty uda nam się te cele zrealizować” – kontynuował Marvin Cooke.
„Czuję się bardzo zaszczycony i dumny, że 10-milionowy Yaris został wyprodukowany w Toyota Motor Manufacturing France, 22 lata po jej uruchomieniu. To kolejny rekord w bogatej historii fabryki TMMF, która wyprodukowała do tej pory ponad 4,5 mln pojazdów. W naszym dorobku są cztery generacje Yarisa, pierwsza na świecie hybryda z segmentu B oraz niedawne uruchomienie montażu drugiego modelu, Yarisa Cross. Nie byłoby to możliwe bez wspaniałej pracy zespołowej naszych 5000 pracowników, a także wsparcia naszych dostawców, partnerów biznesowych i całej społeczności. Życzę nam wszystkim kolejnych 10 mln!” – podsumował Jim Crosbie, prezydent Toyota Motor Manufacturing France.