1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Napędy hybrydowe 5. generacji
19-12-2022

Toyota uruchomiła w Polsce produkcję napędów hybrydowych 5. generacji

Toyota w swoich zakładach w Polsce rozpoczęła produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych 5. generacji, w tym silników elektrycznych, współpracujących z silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l. Nowe przekładnie zastąpią produkowane od 2018 roku napędy 4. generacji.
  • Elektryczne przekładnie hybrydowe w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu są wytwarzane od 2018 roku. Zapoczątkowały one serię inwestycji w polskie zakłady marki, dzięki czemu stały się one europejskim centrum produkcji napędów hybrydowych. 

    Toyota uruchomiła właśnie montaż przekładni hybrydowych 5. generacji, które trafią do produkowanej w Wielkiej Brytanii i Turcji Corolli. Charakteryzują się one mniejszymi gabarytami oraz zwiększoną o 13% mocą silników elektrycznych, a tym samym większym udziałem napędu elektrycznego w pracy układu hybrydowego. Dzięki zmianom, obejmującym również produkowany w Wielkiej Brytanii silnik benzynowy o pojemności 1,8 l, nowa Corolla będzie dysponowała większą mocą i lepszymi osiągami przy mniejszej emisji CO2. Łączna moc napędu hybrydowego 1.8 wyniesie 140 KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 9,2 s*.

Zakłady TMMP będą teraz produkować zarówno silnik elektryczny MG1, jak i MG2, stanowiące integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej. 

MG1 to tzw. generator, który podczas uruchamianiu silnika spalinowego pełni rolę rozrusznika, a także wytwarza prąd do zasilania silnika MG2 i ładowania baterii. 

MG2 to główny silnik elektryczny, który napędza koła, wykorzystując prąd wytworzony przez MG1 oraz pochodzący z baterii. Odzyskuje on część energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzięki czemu napęd hybrydowy zużywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego. 

W związku ze startem produkcji silników MG1 i MG2 uruchomiono dwie dodatkowe linie produkcyjne. Nowe inwestycje pochłonęły 360 mln złotych.

„20 lat temu, w 2002 roku, Toyota rozpoczęła w Polsce działalność produkcyjną, wytwarzając pierwsze manualne skrzynie biegów. Cztery lata temu uruchomiliśmy nasz pierwszy projekt hybrydowy. Teraz w tym samym miejscu rozpoczynamy produkcję nowej generacji przekładni hybrydowej, w tym dwóch silników elektrycznych. To dowód na to, jak szybko postępuje elektryfikacja samochodów, a tym samym jak dynamicznie zmienia się nasza fabryka” – podkreśla prezes polskich fabryk Toyoty, Dariusz Mikołajczak.

Obecnie w zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonuje łącznie aż 6 linii produkcyjnych, na których powstają główne podzespoły hybrydowe. Są to 3 linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz 3 linie silników benzynowych zaprojektowanych w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture), które razem z przekładniami elektrycznymi tworzą hybrydowy zespół napędowy. Udział napędów hybrydowych w całkowitej produkcji TMMP wynosi obecnie 70%. 

Dodatkowo w TMMP funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania podzespołów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Dzięki niemu udział europejskich części przy produkcji przekładni 5. generacji wynosi 78%.

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)

Warto podkreślić, że TMMP to pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe i współpracujące z nimi hybrydowe silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.

Fabryka TMMP w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l, 1,5 l oraz 1-litrowe i 1,5-litrowe silniki benzynowe, a także manualne skrzynie biegów. Obecnie jej roczne możliwości produkcyjne sięgają 525 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 413 tys. silników oraz 633 tys. skrzyń biegów. 

Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA, a jego zdolności produkcyjne wynoszą 337 tys. jednostek napędowych rocznie. 

W obu zakładach pracuje łącznie 3400 osób. Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji oraz poza Europą – w Republice Południowej Afryki.

Projekty związane z technologią hybrydową realizowane w polskich fabrykach Toyoty

Podzespół Zakład produkcyjny Roczne zdolności produkcyjne (3 zmiany) Wielkość inwestycji [mln PLN]  Start produkcji
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,8 l Wałbrzych 175 tys. 278 listopad 2018
Silnik 2,0 l TNGA Jelcz-Laskowice 312 tys. 370 wrzesień 2019
Silnik 1,5 l TNGA Jelcz-Laskowice 400 czerwiec 2020
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l Wałbrzych 175 tys. 300  
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l (druga linia produkcyjna) Wałbrzych 175 tys. 600 kwiecień 2021
Silnik 1,5 l TNGA (druga linia produkcyjna) Wałbrzych, Jelcz-Laskowice 155 tys. wrzesień 2021
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,8 l (piąta generacja) Wałbrzych 175 tys. 360 grudzień 2021
RAZEM 992 tys. 2,308 mld PLN grudzień 2022

Niskoemisyjna technologia hybrydowa Toyoty

Hybrydy korzystają z dwóch źródeł mocy – silnika benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Toyota uważa technologię hybrydową za ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. 

Toyota New Global Architecture (TNGA)

TNGA to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Zakłada ona wspólne zasady konstruowania poszczególnych typów podwozi i nadwozi, a także układów napędowych do różnych modeli. Jej cechą charakterystyczną jest niżej położony środek ciężkości oraz sztywniejsze nadwozie samochodu, co przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy. 
  • Od strony produkcyjnej TNGA oznacza projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych, a co za tym idzie:

    • wyższą wydajność, 
    • modułową konstrukcję linii umożliwiającą produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów na jednej linii produkcyjnej,
    • lepszą ergonomię pracy,
    • mniejszą uciążliwość dla środowiska.

 

* Wstępne dane przed homologacją.